1. المنتدى الأن فى مرحلة التشغيل التجريبي

لمزيد من المعلومات أضغط هنا

إستبعاد الملاحظة

كلام جديد وتعريف مشوق للكلية

الموضوع في 'منتدى الحوار العام' بواسطة بدوووى, بتاريخ ‏22 أغسطس 2009.

بحث جوجل فى المنتدى

1. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنت زهقت منى ولا لسة يا بشمهندس بدوووووى

2. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنا كان نفسى أققابلك ولهى علشان أقتنع بس للاسف أنت مش فاضى و أنا كنت عايز أعرف هى الكلية فيها أنشطة و رحلات وكدة ولا عشان كلها مبتكنوش فاضييين

3. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    مين اقلك ان كارنيه النقابة مش هتستفاد بيه لما تشتغل اى شغالانة هتقدملها لازم يشوفوا كارنيه النقابة زى المحامى ينفع يبقى محامى من غير ميشترك فى النقابة وبعدين انت فاكر ان شهادة كليتنا ديه حاجة اقليله كده ليه ومستحقره اقوى والله انا عزرك وعازر كل الى زايك وهو ده سر نجاح كليتنا ان محدش يعرف عنها حاجة لان لو الناس عارفها والله كانت خدت اكتر من هندسة .

يبنى انت خايف من ايه لما بقولك ان نسبة البطالة 0 %
    وخايف من ايه لما بقولك ان مجرد متدخل الكلية اول يوم هيتقلك يا بشمهندس ومصر كلها هتقلك يا بشمهندس
    كل الحوار ان الناس مش عارفها الكلية وعلى فكرة الناس العادية الى فى الشارع الى مش عارفنها انما اصحاب الشغل والمكاتب واى موسسة محترمة بتشتغل فى المجال ده زى مجموعة المرشدى او طلعت مصطفى او المقاولين العرب يعرافوا يعنى ايه كلية تخطيط عمرانى ويعنى ايه خريج الكلية

رجل الشارع العادى ميهمكش فى حاجة لما يسالك كمان ابقى اقوله مهندس معمارى لانك لو اقلتله مهندس تخطيط مش هيفهم حاجة من هنا للسنة الجاية

وده زما اقلتلك اقبل كده سر نجاح الكلية ان الناس متعرفهاش وعميد الكلية الى اقلنا كده ومكناش فهمين اقوى الجملة ديه الا لما جه عندنا فى الكلية تامر امين بتاع البيت بيتك علشان يعمل معانا حوار واقلنالوه عاوزين حضرتك فى البرنامج بتاعك تعرف الناس بالكلية علشان محدش يعرفها خالص

كان رده طالما انتوا نجحين من غير ما حد يعرفكوا وان الناس الى بيتخرجوا كلهم بيشتغلوا وبيشتغلوا شغلانات محترمة خاليكوا كده احسن اشتغلوا فى الدره لان الحاجة الى بتتعرف فى مصر انها ناجحة الناس كلها بتروح عليها الكبار والصغيرين يقصد المسئولين والطلبة وده هبوظ النظام الجميل الى موجود دلوقيت

وعاوز اقولك انا بقى يا مينا ان مش بس الى بيتخرجوا كلهم بيشتغلوا عاوز اقلك ان 50 % من الطلبة بيشتغلوا مهندسين اقبل ما يتخرجوا من الكلية اقولى بقى كلية فى مصر كلها الطلبة بتعتهم بيشتغلوا اقبل ما يتخرجوا من الكلية .

وكفاية اقوى عليك الكلام ده علشان انت كده حسستنى انى بشحت على الكلية ووالله الكلية دى اكبر منى ومنك ومن اى حد خلص الكلام

4. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنا صدقنى عجبانى الكلية بدليل اللى أنا كنت فى كلية علوم وحولت لكلية التخطيط العمرانى و أنا قبلت فى الكلية و أنا روحت الكلية عشان أنا أقدم الملف فيها قالولى الاسبوع الجاى و أنا مستنى لكن أنا بفكر بييين الكلية دى والكلية التانية عشان أعرف أختار ما بينهم وما أندمش اللى أنا أخترت أى كلية فيهم ومن سوء حظك اللى أنت اللى تعبتك معايا بالنسبة للكلية دى لكم أنا تاعب على فكرة ناس تانية فى الكلية التانية وقايلنى أرررد عليهم علشان لو كان كدة يحجزولى السكن اللى أنا هدخل و أبات فيىة و أنا كنت عايز أنهى الاحسن عشان أدخلة و أنا مستنى ردك ومن فضلك رد عليا فى الحكاية و أنا كنت داخل على موقع عشان أشوف ميين اللى دخل فى الكلية لقيييت ناس ممكت تدخل أى كلية هندسة هما عايزينها وراحوا تخطيط وبردو ناس راحت هندسة الكترونية منوف و أنا كنت عايز أعرف أنت لييية مش داخل فى شغل تخطيط عمرانى؟؟

5. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    ايوا يا مينا فى طبعا رحلات زى الاقصر واسوان وفى انشطة زى المسرح والتمثيل والطلبة بيعملوا مسرحية كل سنة بتتعرض على مسرح الجامعة وفى يوم رياضى للكلية بنروح ملاعب الجامعة نلعب كرة بس بيبقى يوم فى التيرم وفى انشطة تانية اكيد انا معرفهاش علشان انا مش نشيط بصراحة فى حكاية الانشطة ابقى اسئل حد من بتوع اتحاد الطلبة احسن هيفيدوك اكتر منى فى الانشطة

وانا على فكرة مزهقتش ونفسى طويل اقوى ده لانى بحب الكلية رغم التعب الكبير اقوى الى بتعبوا وانا فيها
    مهو اكيد مش هنطلع بنشتغل كلنا والطلبة كمان بتشتغل الا لما نكون بنعمل حاجات وبنتعب اضعاف اى كلية تانية كفاية ان اليوم بتاعنا فى الكلية من 12 - 18 ساعة وفى اى كلية تانية 5 ساعات بالكتيير

6. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    باذن الله لما اتخرج السنة الجاية ويبقى معايا شهادة الكلية هشتغل شغل تخطيط بس ادعيلى انت

7. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنا على فكرة شفت المواد اللى أنت كاتبها على الموقع ولقيت مواد كتييييير أوى هو كام مادة فى أول سنة و أن شاء اللة تشتغل فى شغل التخطيط السنة الجاية و هو أنت ليية بتقولى لو عايز تحول لهندسة خش هندسة الكترونية منوف طيب ليية ما أدخلش تخطيط عمرانى

8. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    لا المواد ديه بتاعت اولى وتانية وتلتة وبعدين النظام اتغير واسماء المواد اتغيرت افتح الفيلات الى فى اول الموضوع هتلاقى المواد الى هتدرسها

واقلتلك لو ناوى تحول روح الكترونية لان هناك لما تحول هيكون عندك اختيرات كتيرة مش قسم عمارة بس على ما اعتقد

9. Sassou

Sassou New Member

إنضم إلينا في:
    ‏30 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    6
    الوظيفة:
    طالبه
    تسلم ايديك يا بدووى الموضوع شامل كل حاجه كنت عايزه اسئل فيها فعلا
    بس الملفات اللى مرفقه مع الموضوع بتاعت السنه اللى فاتت 2008
    هو هيبقى هو هو نفس النظام ولا هيختلف؟

10. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    ايوا نفس النظام الى اطبق على سنة اولى السنة الى فاتت

11. دعاء عبد الباري

دعاء عبد الباري

إنضم إلينا في:
    ‏5 أكتوبر 2007
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    38
    الوظيفة:
    طالبة
    تسلم ايديك يا بشمهندس بدوي علي التعريف بالكلية وانت فعلا ما سبتش حاجة عن الكلية الا لما قلتها واعتقد ان ما فاضلش اسئلة لحد ملهاش اجابة هنا

12. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    انا عملت الموضوع ده لانى فى يوم من الايام كنت داخل برده الكلية جديد وكان نفسى اشوف حد اسئله ومليتش غير واحد صاحب اخوى ومقليش غير حاجات بسيطة اقوى حتى فاكر انه اقلى ان انت هتعقد فى الكلية ل 12 بليل واهلك مش هتشوفهم كتير ومفهمنيش ايه السبب سعتها وطبعا خفت من الكلية لانى بشوف اخوتى على العصر بالكتيير بيكونوا فى البيت وكان نفسى افهم يعنى ايه تخطيط عمرانى

علشان كده عملت الموضوع ده وانشاء الله الموضوع يكون احسن لو حد من الى دخلوا سنة اولى السنة الى فاتت بس اما يقضى سنة تانية هى كمان علشان بحث ان سنة تانية هى بداية الكلية الحقيقى ساعتها يخش يقولنا على النظام الجديد واه الحاجات الى اتغيرت وينصح الناس الجديدة

وانا مازلت منتظر اسئلتكم ومستعد اجاوب على اى سؤال علشان يبقى الموضوع احلى

آخر تعديل: ‏31 أغسطس 2009
  13. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنا روحت قدمت فى كلية التخطيط العمرانى و حددوا ميعاد الحفلة بتاعت الطلبة الجدد و أنا مستنى الميعاد و أنا بفكر فى الكلام اللى أنت قلتهولى و لسة أنا أمال أفكر بين الكليتين اللى أنت عرفهم و انا مش عايز أتعبك معايا أكتر من كدة و كفاية اللى أنا عملتوة فيك و أنا سألتهم على التحويل الى كلية الهندسة و قالولى أنة كان ينفع أحول الى كلية الهندسة بس قبل كدة لكن هيتلغى السنة دى التحويل و كان التحويل الى كلية الهندسة بتاعت شبين الكوم بس و مكنش ينفع أحول الى أى كلية هندسة و معلش على التعب اللى أنا تعبتهولك بس معلش ساكحنى و أستحملنى بقى عشان أنا داخل كليتك يا بشمهندس و بعدين أنا كنت عايز أسألك على حاجة هما أدونى ورقة فيها ميعاد الحفلة و قالوا علشان أحدد المواد اللى أنا هختارها هى أية المواد اللى أنا هختارها دى و أختار أية عشان أنا مش عارف النظام من فضلك فهمنى للحكاية دى

14. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    كويس ان انت روحت وسئلت وعاوزك تحضر الحفلة دى وتسمع الكلام الى هيقوله الدكترة وتشوف الجو العام بتاع الكلية وشوف الاحساس الى هجيلك ساعتها وبخصوص اختيارات المواد انا مش اقلتلك اقبل كده افتح الفيلات الى فى اول الموضوع وانت هتلقى المواد وكل معلومة عاوز تعرفها عن الكلية على العموم التيرم الاول 6 مواد 5 مواد اجبارى كله هيدرسهم ومادة واحدة اختيارى هتختار ما بين مادتين والتيرم التانى نفس الحكاية وده كوبى من بعض الحاجات الى فى الملفات دى الاستمارة الى هتكتب فيها المواد الى تدرسها [FONT=&quot]كلية التخطيط العمراني والإقليمي [/FONT][FONT=af_unizah]طلب تسجيل مقررات[/FONT] [FONT=&quot] ( شئون[/FONT][FONT=&quot]التعليم[/FONT][FONT=&quot]والطلاب ) [/FONT] نموذج ( 1 ) [FONT=af_unizah]الفصل الدراسي الأول / الثاني[/FONT]
    [FONT=af_unizah] العام الجامعي [/FONT][FONT=af_unizah]200[/FONT][FONT=af_unizah]/ 200[/FONT]​
    [FONT=af_unizah] تاريخ : ------------------------ [/FONT] [FONT=af_unizah] صورة[/FONT] اسم الطالبة / الطالب : ----------------------------- التوقيع : --------------------- الرقم الموحد : -------------------------------------- المســـتوى : --------------------- العنوان : -------------------------------------- تليفون / محمول : ------------------------------------- المعدل الفصلي ( ان وجد ) : ------------------------- المعدل التراكمي ( ان وجد ) : ------------------------- التخصص الرئيسي ( ان وجد ) : --------------------- التخصص الفرعي : ( ان وجد ) : ---------------------- البريد الالكترونى : --------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------- اسم المرشد الاكاديمى : -------------------------------- توقيع المرشد الاكاديمى :----------------------------
    رقم / كود
    المقرر
    اسم المقرر
    عدد الساعات المعتمده
    اسبوعيا"
    ملاحظات
    نظرى
    عملى
    مجموع
    الساعات
    المعتمدة
    اجمالى الساعات المعتمدة
    مادة (8): التسجيل والحذف والإضافة:ا- يقوم الطلبة بتسجيل المقررات بإدارة شؤون الطلبة بالكلية قبل بداية كل فصل دراسيطبقا" لخطتهم الدراسية، وفى التوقيتاتالتي تحددها إدارة الكلية، وذلك بعد اعتماد الاختيارات من المرشد الأكاديمي . ب- يحدد مجلس الكلية المقررات الاختيارية المطروحة لكل فصل دراسي والحد الأدنى لعدد الطلبة بكل مقرر. ج- يكون الحد الأدنى للساعات المعتمدة المسجلة فى كل فصل دراسي (12) ساعة والحد الأقصى (21) ساعة. ويجوز لمجلس الكلية الترخيص بتجاوز الحد الأدنى والحد الأقصى لعدد الساعات المسجلة لدواعي التخرج أو أي سبب يراه ملائما". د- يجوز للطالب بعد إكمال إجراءات التسجيل أن يحذف أو يضيف مقررا" أو أكثر وذلك خلال أسبوعين فقط من بدء الدراسة ويتم ذلك بموافقة المرشد الأكاديمي.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​
    ( يقوم الطالب بتعبئة هذه الاستمارة وتقديمها للمرشد الأكاديمي قبل اسبوع على الأكثر من بدأ الدراسة )​
    يلتزم الطالب بالاطلاع على دليل الطالب واللائحة الداخلية لمرحلة البكالوريوس – نظام الساعات المعتمدة - والجدول الدراسي والالتزام بتعليمات المرشد الأكاديمي وكافة الإعلانات الصادرة من إدارة شؤون الطلبة بالكلية .

دول الموادد بتاعت التيرم الاول
    مدخل وتاريخ التخطيطالعمراني ----فيزياء ----وتطبيقات هندسية---- رسم هندسي (1)--- مساحة وخرائط---- إحصاء ( مقرر يدرس ويمتحن باللغة الانجليزية)---- اختياري (1):ثقافة عامة ( بتختار مادة واحدة من الاتنين )
    ثقافة عامة : حقوق الإنسان--- او -- ثقافة عامة : قضايا دولية معاصرة
    التيرم التانى 5 مواد اجبارى وواحدة اختيارى
    نظريات عمران------ التصميم بالحاسب الآلي( ( cad---- --رسم هندسي (2)------- ---جغرافيا عمران ----- تحاليل ونماذج رياضية -------اختياري (2):مقرر بيئي (بتختار مادة من الاتنين دول )
    مقرر بيئي : الإنسان والبيئة---- او --- مقرر بيئي : مقدمة فى النظم البيئية

واحسن من الى انا كتبتهولك ده افتح الفيلات واقراء منها هتلقى الكلام بالتفاصيل اكتر​

آخر تعديل: ‏2 سبتمبر 2009
  15. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أنا لما صدقنى أتلغبط جامد و أنا قلت أسألك أنت أسهل
    طيب و أنا أختار أنهى مادة أحسن و أية اللى أنت كنت مختارة

16. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    المادتين الاختيارى بتوع التيرم الاول معرفش عنهم حاجة علشان مكنوش على ايامى علشان اقلتلك دى ليحة جديدة وفى مواد جديدة نزلت ومواد تانية اتشلت
    بس انا بيتهيلى قضايا دولية دى احسن وهتفيدك اكتر
    واحسنلك اسئل حد من بتوع سنة اولى السنة الى فاتت الى درسوا المواد ديه هيفيدوك اكتر
    او خش على نتيجة سنة اولى من المنتدى وشوف انه مادة بيجيبوا فيها درجات اكتر وناس مختارها كتيير اكيد هتبقى اسهل

17. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    بالنسبة للمادة الاختيارى بتاعت التيرم التانى اختار انسان وبيئة المادة دى درستها وكانت سهلة اقوى ولذيذة وهتحبها

18. mena sarwat

mena sarwat New Member

إنضم إلينا في:
    ‏31 يوليو 2009
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    أجيب منين النتائج بتاعت الكلية

19. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    النتيجة هنا عفواً ، يجب عليك التسجيل اولاً لمشاهدة الروابط .

20. بدوووى

بدوووى

إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2008
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    الرابط الى فات ده بتاع الفصل الدرراسى التانى والمواد الى ناس شيلنها من الفصل الدراسى الاول

ده الرابط بتاع الفصل الدراسى الاول خش على مادة قضايا دولية وعلى مادة حقوق انسان وشوف مين مخترنهم اكتر واه الى نتائجها احسن
    عفواً ، يجب عليك التسجيل اولاً لمشاهدة الروابط .
    عفواً ، يجب عليك التسجيل اولاً لمشاهدة الروابط .

مشاركة هذه الصفحة

تنبية

هذا المنتدى لا يتبع أى جهة رسمية أو حكومية
إدارة المنتدى غير مسؤولة عما يتم طرحة فى المنتدى و كل ما يطرح إنما يعبر عن الكاتب ولا تحاسب علية إدارة المنتدى
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات ملتقى المخططين العرب 2006-2017

Creative Commons License